Sunday, March 28, 2010

Ilusad väikesed lapsed



Lapsed on siin imeliselt ilusad, umbes 100% nendest on ilusad, ausalt. (Paar tükki olen välja ka valinud, kelle endaga kohvris Eestisse kaasa võtta :)) Täna nt läksin õhtul basseini äärde lugema, kuid vaatasin basseinis lollitavaid lapsi mingi 5 minutit. Lihtsalt vaatasin ja naeratus tuli näole. Eile tulid lapsed keke (kohalik sõidvahend, mootoriga kolmerattaline) juurde müüma kookost ja mingit imelikku sodi, aga me olime just kookost kõrini täis (pärast mõtlesin, et oleks võinud ühe ju niisama tagavaraks osta) ja ma ei saanud midagi osta. Ja niisama raha anda tundus patroniseeriv ja üleolev, et sähke, nagunii olete vaesed. Siis tuli keke juurde mingi hambutu vanamees, kellest ma midagi aru ei saanud ja lapsed ütlesid: M´am give him money, please (no aga temale ma ei taht jällegi anda :S). Aga need lapsed olid lihtsalt nii võrratult armsad, nad kogu see aeg naeratavad ja lehvitavad. Kusjuures nad ei ole oma kauba pakkumisel kuidagigi pealepressivad või agressiivsed. Eile rannas nägime ka lapsi, kes kandsid pea peal kaussi ja selle sees vähemalt kümmet 1,5 liitrist pudelit (inimeste pea kandevõime on siin üüratu), aga nad müüsid kas piima või bensiini, mida meil polnud vaja, isegi tagavaraks mitte. Nende laste samm oli küll vaevaline ja nõtkuv, pisarad tulid kurku.
Lapsed on siin kuidagi ägedalt avali, valmis suhtlemiseks. Ei tea, kas see tuleb sellest, et ma olen valge, või see on kuidagi nende loomuses. Näituseks, eile rannast lahkudes jooksid väiksemad (ma pakun mingi 2-4 aastat vanust) nunnult meile lehvitama. Põhimõtteliselt laste südamete võitmiseks on siin tõesti vaja vaid kas naeratada, lehvitada või öelda hi five ning nendega peale seda patsu lüüa (see on Ermese põhiline trikk, tema on siin kõikide laste suur sõber). Väiksemad lapsed lasevad ringi ka alasti, paljudel on suured kõhud ja issand, millised nabad - ma põhimõtteliselt võrdleks nabasid väikeste nokudega, ausalt. Kui meie nabad on sissepoole ehk siis väike kraater eks ole, siis nende nabad on kehast kaares väljapoole, mitu head sentimeetrit, umbes sellised nagu Karlssonil oli kõhu peal nupp, Aafrika lastel ainult propellerit taga ei ole. Huvitav, kas see on mingi nabaväädi äralõikamisetehnika vahe? Peab uurima. Ja see on ka irmlahe, kuidas kohalikud emad oma lapsi seljas kannavad (selleks on neil ka tagumik vastava kujuga ja ma ei tee nalja). Kui kusagil on sellised 8-10 vanuses lapsed või teismelised, siis ikka näed, kuidas nad sind piidlevad. Jube viisakad on nad ka "tere hommikust/päevast" ütlevad nad Sulle pea igal pool - näiteks ma loen basseini ääres ja lapsed tulevad reedeti kehalise ujumistundi (need on muidugi erakooli õpilased meil siin) ja siis good afternoonitamine algab :) Aeg-ajalt tulevad nad ka rääkima ja üks neidis tegi mulle komplimendi, et talle meeldib mu bikiinide värv. Mina sain teada, et koolipäev algab tal 7.30 ja lõppeb ca 14-15 paiku ning reedeti varem ja siis tulevad siia ujumistundi.
Lõpetuseks ka veidi UNICEF statistikat:
2008 sündis üle 6 miljoni nigeerlase (Eestis 16 000) ja suri üle 1 miljoni alla 5-aastase nigeerlase (Eestis 0 - statistka alustab lugemist tuhandest)
2003-2008 käis algkoolis 63% lastest (Eesti 94%)
2003-2008 rinnapiima sai kuni 6-kuustest lastest 13%
2005-2008 sai haiglaravi või muud sobilikku ravi 32% lastest, kellel kahtlustati kopsupõletikku
2006-2008 magas 6% alla 5-aastastest lastest moskiitovõrkude all
2007 elas Nigeerias üle miljoni lapse, kes olid jäänud orvuks AIDSi tõttu
2003-2008 käis orbudest koolis 64%

2 comments:

  1. Ah lahe - ma saan siis tädiks!:) Kui kohvris lastega tagasi saabud:)

    ReplyDelete
  2. Bioloogiline kell nüüd Aafrikas tööle hakanud? :D

    ReplyDelete